Nowoczesny punkt handlowy musi zapewniać obsługę klienta na najwyższym poziomie. Dlatego ważne jest, aby skutecznie zarządzać wszystkimi zadaniami sklepu. Systemy POS (Point of Sale) to oprogramowanie wspierające sprzedaż towarów i usług oraz obsługę klienta.
Systemy sprzedaży detalicznej posiadają zazwyczaj rozbudowane opcje konfiguracyjne. Pozwala to dopasować możliwości oprogramowania do pracy w różnych branżach. Systemy do sklepów odzieżowych doskonale sprawdzą się również w sklepach spożywczych czy motoryzacyjnych. Jednocześnie program powinien być w miarę prosty i łatwy w obsłudze. System powinien umożliwiać automatyzację wielu czynności: prowadzenie ewidencji dokumentów zakupu, wystawianie dokumentów sprzedaży, przygotowanie zamówień, kontrolowanie stanów magazynowych, generowanie raportów kasowych. Możliwość sprzedaży w różnych walutach, udzielanie rabatów czy obsługa kart lojalnościowych powinna znaleźć się w funkcjach programu. Integracja z urządzeniami fiskalnymi, z modułem doładowań GSM, z aplikacjami magazynowymi to również niezbędne rozwiązania. Interfejs użytkownika musi być w pełni dostosowany do ekranów dotykowych – daje to szansę na jeszcze większe usprawnienie procesu sprzedaży.
Oprogramowanie dla gastronomii, oprócz wszystkich funkcji związanych ze sprzedażą, zawiera moduły usprawniające obsługę klienta. Tradycyjne menu zastępuje tablet w ręku kelnera, który wsparty rozbudowanym i czytelnym mobilnym menu, może rzeczowo odpowiadać na dociekliwe pytania gości. Przyjęte zamówienie przy stoliku może być w tym samym momencie przesłane do kuchni, gdzie bezzwłocznie nastąpi jego realizacja. Zastosowanie zintegrowanych z programem ekranów dotykowych umożliwia klientowi na sali osobiste składanie zamówień i przesyłanie ich bezpośrednio do kuchni, co jeszcze bardziej skraca czas oczekiwania na posiłek.
Oprogramowanie wykorzystywane w sklepach i restauracjach przyczynia się do zwiększenia konkurencyjności. Wprowadzanie elementów samoobsługi umożliwia redukcję zatrudnienia i zmniejszenie kosztów. Zarządzanie programem lojalnościowym pozwala na przeprowadzanie akcji marketingowych i polepszanie relacji z klientami. Programy stosowane w lokalach handlowych i gastronomicznych pozwalają na rzetelną analizę dotychczasowej działalności i planowanie kierunków rozwoju.