Podmioty prowadzące działalność polegającą na sprzedaży towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mają obowiązek ewidencji obrotu za pomocą kas fiskalnych. Urządzenie to może jednak ulec awarii z przyczyn niezależnych od przedsiębiorcy. Co robić w takiej sytuacji?
Najprostszym wyjściem w takiej sytuacji jest ewidencjonowanie transakcji za pomocą rezerwowej kasy fiskalnej. Jeżeli podatnik nie posiada kasy rezerwowej, jego obowiązkiem jest zaprzestanie sprzedaży. Biorąc pod uwagę, że często trudno określić, jak długo może trwać awaria kasy, warto od razu zaopatrzyć się w kasę rezerwową. Wówczas w przypadku awarii przedsiębiorca może nadal prowadzić działalność. Nie musi także w ekspresowym tempie poszukiwać nowej kasy, by nie tracić klientów i móc prowadzić sprzedaż. Co więcej, należy pamiętać, że w przypadku zamiany kasy fiskalnej na rezerwową, podatnik ma obowiązek powiadomić o tym właściwy urząd skarbowy, składając odpowiednie dokumenty.
Warto również zastanowić się nad kasą fiskalną online. Kupując ją od sprawdzonego dostawcy, dostawca ten zapewnia także serwis kasy w przypadku awarii, co znacznie przyśpieszy proces naprawy urządzenia. Przykładowe oferty tego typu kas można odnaleźć choćby pod adresem https://www.kasyiprogramy.pl/.
Jeżeli przedsiębiorca nie posiada rezerwowej kasy fiskalnej i nie wypełnia obowiązku zaprzestania prowadzenia sprzedaży, istnieje ryzyko, że konsekwencją tego typu naruszenia będzie oskarżenie o wykroczenie skarbowe bądź w bardziej drastycznych przypadkach przestępstwo skarbowe. W obliczu tego typu konsekwencji warto jednak zaopatrzyć się w kasę rezerwową, zanim pojawią się pierwsze awarie kasy podstawowej.