Przeterminowany kosmetyk może spowodować reakcję alergiczną, dlatego też ważne jest to, aby sprawdzać datę ważności każdego produktu, bez względu na to, czy są to kosmetyki kolorowe, czy też przeznaczone do codziennej toalety.
Przeważająca większość kosmetyków ma długi czas użytkowania, przykład mowa tu m.in. o cieniach do powiek czy pudrach, które można stosować nawet przez kilka lat. Chcąc jak najdłużej cieszyć się wybranym produktem, należy sprawdzać datę ważności na opakowaniu. Zdarza się jednak, że jest ona trudna do odczytania, zwłaszcza, gdy producent użyje kodów. Wiele pytań budzi także symbol otwartego słoiczka, czyli tzw. PAO. W jaki zatem sposób rozkodowywać datę ważności na kosmetykach?
Najważniejszym symbolem jest wspomniany wcześniej PAD (Period After Opening), który informuje w jakim czasie należy zużyć kosmetyk po otwarciu opakowania. Symbol ten często można znaleźć m.in. na kremach, balsamach, a także odżywkach, żelach i wcierkach do włosów. Na otwartym słoiczku najczęściej widnieje napis 3M,6M, 12M, 18M, 24M lub 36M, gdzie „M” oznacza miesiąc. Przykładowo, jeśli na opakowaniu znajduje się symbol PAD, na którym widnieje napis 6M, kosmetyk można stosować przez sześć miesięcy od otwarcia.
Bywa i tak, że na opakowaniu oprócz znaku PAD znajduje się również data ważności – w tej sytuacji należy brać uwagę obydwie informacje, nie zapominając o tym, że data ważności stanowi ostateczny termin przydatności produktu. Przepisy prawne przewidują także możliwość nie umieszczania na produktach kosmetycznych informacji o dacie ważności, dotyczy to szczelnie zamkniętych ampułek i saszetek jednorazowego użytku, dezodorantów oraz perfum.