Zadaniem układu wydechowego w aucie jest odprowadzanie spalin powstałych w wyniku pracy silnika do atmosfery. Jednocześnie należy zaznaczyć, że powinno to się odbywać w sposób zapewniający prawidłową pracę napędu i nie generując nadmiernego hałasu. Układ wydechowy nie wymaga regularnego serwisowania; interwencja mechanika jest potrzebna jedynie w momencie, gdy jeden z elementów ulegnie uszkodzeniu.
Pierwszy element to kolektor wydechowy, który połączony jest bezpośrednio z blokiem silnika. Jego rolą jest zbieranie spalin z cylindrów. W kolektorze wydechowym, albo w przewodzie doprowadzającym spaliny do turbiny znajduje się sonda lambda, która ma za zadanie dokonywać pomiarów zawartości tlenu w spalinach. W dalszej części znajduje się katalizator, który pełni funkcje ekologiczne, przekształcając szkodliwe dla środowiska gazy w dwutlenek węgla, parę wodną oraz czysty azot.
Następnie układ rur łączy katalizator z tłumikami, które redukują poziom hałasu. Dostępność tłumików na rynku jest bardzo duża, a dobrą ofertę można znaleźć pod adresem internetowym: https://pamaku.pl/tlumiki-uniwersalne-i1892.html, gdzie z łatwością można dopasować go do własnych potrzeb. W nowocześniejszych silnikach Diesla montowane są filtry cząstek stałych, które również pomagają w tym, aby do atmosfery przedostawało się jak najmniej szkodliwych związków. Układ wydechowy w aucie nie jest zbyt złożony i nie posiada bardzo wielu elementów, więc awarię jednego z nich bardzo łatwo zdiagnozować podczas jazdy.