Jakich tłuszczów powinniśmy używać podczas gotowania?

Tłuszcz to składnik niezbędny w diecie człowieka. Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie każda jego odmiana jest zdrowa dla ludzkiego organizmu. Podczas gotowania potraw warto przede wszystkim wykorzystywać oleje roślinne, ponieważ zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 oraz omega 6, które minimalizują rozwój groźnych chorób, jak np. miażdżycy czy nowotworów. Oprócz tego skutecznie chronią przed nadmierną otyłością i atrakcyjnie podkreślają smak przygotowywanych dań. 

Duże znaczenie mają warunki termiczne

Oleje roślinne powinny być codziennie spożywane przez człowieka ze względu na to, że są źródłem wartościowych witamin (zwłaszcza A, K, B i E) oraz wspomnianych już kwasów nienasyconych. Chronią tym samym organizm przed rozmaitymi dolegliwościami, a także dodają energii do działania. Do smażenia na gorąco, w wysokiej temperaturze polecany jest w szczególności olej rafinowany rzepakowy bądź kokosowy – ewentualnie oliwa z oliwek albo masło klarowane. Z kolei w trakcie przygotowywania potraw w warunkach średniej stabilności termicznej lepiej jest stosować olej z pestek dyni lub słonecznikowy. Natomiast na zimno sprawdzi się choćby olej lniany, z orzechów włoskich czy krokoszowy (te ostatnie produkty są idealne do sałatek warzywnych). Oczywiście dobrze jest również wprowadzić do swojej codziennej diety konkretne produkty spożywcze zawierające cenne tłuszcze. Mowa tutaj np. o rybach morskich, nasionach słonecznika i lnu, orzechach włoskich, orzechach arachidowych, migdałach, awokado, szpinaku, oliwkach, jajach kurzych oraz serze (żółtym i pleśniowym).

Zostaw Odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

10 − 9 =